سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سئو فاکس

آموزش Disavow چیست - آموزش سئو در تهران - سئو فاکس .ir

در دنیای سئو و بهینه سازی بک لینک ها همانقدر که می توانند اثر بخش واقع شوند می توانند مضر نیز باشند و شاید حتی باعث بروز پنالتی و کاهش رتبه شده یا حتی صفحه ای از سایت را از نتایج جستجو حذف کنند. در این مقاله از وب سایت Seofox.ir مرجع آموزش سئو در ایران قصد داریم تا دباره آموزش Disavow کردن لینک های اسپم صحبت کنیم.

ابزار Disavow چیست و چه تاثیری بر افزایش سئو سایت دارد [آپدیت شده در 2022]

لینک‌ها یکی از مهم ترین فاکتور های سئو در گوگل هستند اگر این حرف را باور ندارید نگاهی به مهم ترین الگوریتم های گوگل بی اندازید، وقتی یک بک لینک به صورت غیر طبیعی یا برای اهداف سئو منفی (که معمولا توسط رقبا در راستای تخریب سایت رقیب ساخته می شوند) به صفحه ای داده می شود می تواند مشکل ساز باشد. گوگل برای رفع این مشکل ابزاری کاربردی با عنوان Disavow را در اختیار سئو کار ها قرار می دهد تا توانایی حذف لینک های مخرب و اسپم را داشته باشند.

آموزش گام به گام ابزار سئو Disavow – لینک هایی که اثر منفی سئو دارند!

احتمالا تا به حال نام اسپم اسکور در سئو به گوشتان خورده است و حتی شاید برای پایین آوردن اسپم اسکور سایتتان تلاش در Disavow بک لینک های بی کیفیت خود کرده اید (که البته Disavow کردن لینک‌ها در گوگل باعث کاهش اسپم اسکور MOZ نمی شود) اما باید نکاتی را بدانید که دانستن آنها می تواند چشم انداز وسیعی را در ذهن شما باز کند:

  • Disavow اشتباه ممکن است باعث کاهش دامین اتوریتی و پیج اتوریتی شود.
  • قبل از انجام Disavow الگوریتم های گوگل به خصوص الگوریتم پنگوئن را بشناسید.
  • اگر پروسه لینک بیلدینگ را طبق اصول و قوانین انجام دادید نیازی به Disavow نیست.
  • پیشنهاد می کنیم تا سری به لیست کتاب های آموزش سئو بی اندازید.
  • Disavow اشتباه ممکن است به طور جدی به سئو خارجی آسیب وارد کند.

دیساوو در سئو سایت، درک و شناسایی لینک های اسپم سئو منفی

قبل Disavow لینک های اسپم باید به فکر شناسایی آن‌ها بود. به طور کلی دید اکثر وبمستران به لینک‌های اسپم در سئو سایت مرجع یا همان سایت لینک دهنده است اما موضوع در عمل بسیار متفاوت بوده و تنها سایت لینک دهنده معیار سنجش وضعیت لینک نیست! به طور کلی چند دسته لینک (از نظر من) اسپم هستند که به ترتیب در لیست زیر قرار میگیرند:

  1. لینک های سایت واید (لینک هایی که در تمامی صفحات تکرار می شوند مانند لینک های هدر و فوتر)
  2. لینک هایی که همگی با یک انکر تکست داده می شوند و چگالی کلمات کلیدی سئو در آن رعایت نمی شود.
  3. لینک هایی که صفحات بالای صد لینک خارجی داده شده اند (یعنی یک صفحه بیش از 100 لینک خروجی داشته باشد).
  4. لینک هایی که از دامنه های با اسپم اسکور بالای 5 داده می شوند
  5. لینک های پست مهمان (در بعضی مواقع!)
  6. تبادل لینک در سئو
  7. لینک هایی که توسط Link Blast یا Google Bomb (نرم افزار های لینک بیلدینگ) ساخته می شوند.
  8. ثبت سایت در دایرکتوری‌های بی کیفیت وب.

ورود به کنسول سئو گوگل از طریق Disavow tool in Google search console

برای Disavow لینک های اسپم سایت ابتدا باید یک لیست از آنها تهیه کنید که در قسمت بالا کاملا شفاف راجب آن توضیح دادیم. پس از تهیه کردن این لیست یک فایل تکست با نام Disavow.txt ایجاد کنید و این محتویات را داخلش قرار دهید:

# Page Disavow

spamdomain.com/spamlinks/

# Domain Disavow

domain:spamdomain.com/

محتویات فایل Disavow.txt باید به دو قسمت تشکیل شود، قسمت اول Page Disavow و قسمت دوم Domain Disavow. در قسمت اول لیست صفحاتی که میخواهید تاثیر لینک در آنها اندازه گیری نشود را قرار می دهید و در قسمت دوم لیست دامنه هایی که میخواید تاثیر لینک های ورودی آن برای سایت از بین برود.

اگر بخواهیم به صورت شفاف و با ذکر یک مثال توضیح بدهیم اینگونه بیان می کنیم که: فرض می کنیم ما از دامنه ای 10 لینک با کیفیت گرفته ایم و از 10 صفحه لینک شده 9 صفحه آن با کیفیت است ولی یکی از آنها اسپم، در اینجا دیگر لازم نیست تا تمامی لینک های دامنه را Disavow کنید و اتوریتی لینک های با کیفیت را از دست دهید بلکه فقط صفحه اسپم را در لیست Page Disavow قرار می دهید اما اگر از دامنه ای لینک سایت واید دریافت کردید یا رقیب ناباب که هر روز مثل علف هرز هم در حال رشد هستند به شما لینک داده است بهتر است تا آدرس دامنه را در بخش Domain Disavow قرار دهید تا کاریکسره شود.

آپلود فایل در گوگل وبمستر تولز سابق – سرچ کنسول جدید

خوب حالا اگر فایل Disavow.txt شما آمادست به لینک این ابزار در پنل Disavow links Search Console مراجعه کرده و سپس وارد اکانت تایید شده گوگل شوید یا آن اکانت را از منو سمت راست در بالای صفحه انتخاب کنید مانند تصویر زیر:

سئو فاکس | آموزش Disavow بک لینک های اسپم، مخرب و اثر منفی توسط ابزار دیساوو گوگل [سئو در 2022]

سپس سایت مود نظر خود را انتخاب کرده و بر روی دکمه قرمز رنگ Disavow Links کلیک کنید تا به صفحه بعد هدایت شوید. در صفحه بعد دوباره بر روی دکمه خاکستری رنگ Disavow Links کلیک کنید تا پنجره ی آپلود فایل برایتان باز شود، در ایجا بر روی گزینه انتخاب فایل کلیک کرده و مسیر فایل Disavow در سیستم عامل خود را به آن بدهید در انتها نیز گزینه ثبت را فشار دهید.

اگر تمامی مراحل را به درستی رفته باشید چند ثانیه پس از آپلود گوگل تعداد لینک ها و دامنه های معرفی شده به آن را به صورت جداگانه اعلام می کند.

فرآیند سئو در Disavow کردن بک لینک ها باید توسط گوگل تایید شود

خوب اگر تمامی مراحل بالا را با موفقیت طی کردید حالا باید منتظر این باشید که تغییرات در نتایج سئو اعمال شود و سایت پنالتی شده به مرور زمان از پنالتی خارج شود تا رتبه بهتری کسب کند.

البته این روند به شرطی صورت می گیرید که سایت های اسپم و غیر اسپم را به درستی تفکیک کرده باشید، این را به خاطر بسپارید که اگر لینک دامنه ای از نظر گوگل اسپم نباشد اما از نظر شما اسپم شناخته شود و در لیست Disavow شما قرار بگیرد نه تنها وضعیت سئو و بهینه سازی سایت بهبود پیدا نمی کند بلکه به مراتب بدتر هم می شود (بنده بشخصه قبلا تجربه این رو داشتم؛ پس مراقب باشید). روند اعمال تغییرات پس از آپلود و تایید فایل بین بازه زمان 1 الی 4 ماه صورت می گیرد که البته زمان مشخصی برای تعیین آن وجود ندارد چون به گفته خود گوگل هر لینک پس از Disavow زمانی Ignore می شود که مجددا توسط خزنده های گوگل کراول شود بنابراین تغییرات آنی و در لحظه نخواهد بود. اگر شاهد تغییرات بزرگی در بازه زمانی کمتر از یک ماه پس از آپلود فایل Disavow بودید این احتمال وجود دارد که ارتباطی به Disavow نداشته باشد و عوامل دیگری مانند: تغییرات الگوریتمی، از دست دادن بک لینک، قدرتمند تر شدن رقبا و … مصوب این تغییرات بوده اند.

نکته های سئو در مورد Disavow که احتمالا نمی دانید

  1. لینک های سایت واید از آپدیت گوگل در شهریور 95 جزو لینک های اسپم شناسایی می شوند.
  2. من به هیچ عنوان نرم افزار های سئو تست کیفیت لینک رو تایید نمی کنم!
  3. در انتهای آدرس دامنه ها یا صفحات از / استفاده نکنید.
  4. نام فایل حتما نباید Disavow باشد اما فرمت حتما باید به صورت تکست باشد.
  5. در صورتی که دامنه فارسی بودن دامنه آدرس با Xn شروع می شود.
  6. فایل Disavow به صورت دستی توسط کارشناسان گوگل بررسی نمی شود و تمامی فرآیند به صورت اتوماتیک است.